Päivittäin kohtaan tilanteita ja ihmisiä,
jotka on vaivaton sivuuttaa turhanpäiväisinä ja hedelmättöminä siitä
yksinkertaisesta syystä johtuen, etteivät ne tai he omalla kohdallani johda
mihinkään eivätkä tarjoa tilaisuuksia haastaa ja kehittää omaa ajatteluani. On
esimerkiksi ajanhukkaa aloittaa keskustelu vegaaniudesta, ympäristönsuojelusta,
pasifismista tai homojen oikeuksista sellaisen henkilön kanssa, jonka
ennakkoluulot eivät salli tilaa vastakkaisille näkemyksille, olivat ne sitten
kuinka taitavasti argumentoituja ja/tai muotoiltuja tahansa. Mainitunlainen
dialogiin flirttaileva joskin samanaikaisesti äkkipetollinen asetelma on
valitettavan tavallinen myös sellaisten ihmisten kohdalla, joita on tottunut
pitämään avarakatseisina ja lukeneina tai vaan muulla tavoin mukavina ihmisinä.
Haluan lisäksi korostaa, että lukeneisuus
toimii itselleni nimenomaan näyttönä yksilön halusta ottaa asioista laajemmin
selkoa. Harva asia resonoi yhtä ilmeisenä signaalina yksilön ajattelusta (tai
ajattelemattomuudesta) kuin hänen tapansa suhtautua kirjoihin ja kirjoitettuun
sanaan.
Meistä jokaisella tuntuu olevan
jonkinlainen akilleen kantapäämme mitä tulee suvaitsevaisuuteen ja erilaisuuden
hyväksymiseen. Jos sympatisoimme turkistarhaamisen kieltämistä, emme tahdo ymmärtää
maanpuolustusvelvoitteesta luistamista. Jos kierrätämme oikeaoppisesti, emme
ole valmiita kuuntelemaan Jehovan todistajien uskontodisteita. Esimerkkejä ja
arvoristiriitoja riittää. Elämänkatsomuksemme ovat monilta osa-alueiltaan
suljettuja ja pyhiä systeemejä, joiden rajoja valvomme herkeämättä väärien
vaikutteiden leviämisen pelossa. Olemme tehneet itsellemme selväksi, mihin
uskomme ja mitä pidämme totena ja samalla tulleet piirtäneeksi rajaviivan
suhteessa kaikkeen tuomittavaan, häpeälliseen, kummalliseen, epänormaaliin,
sairaalloiseen jne. Erilaisuuden puolusteleminen on tänä päivänä työlästä; ainoastaan
radikaalisti eri mieltä oleminen vaatii vankkoja perusteluja, yleinen urpous ei
niinkään.
Nykypäivän keskustelua on täysin
hyväksyttyä käydä pelkillä mielipiteillä ja otaksumilla. Tällaisen tyhjyyttään
kumisevan sananvaihdon mieli on kuitenkin kaukana aidosta, vastavuoroisuuteen
pyrkivästä keskustelusta, jonka lähtökohdiksi tulisi ottaa avoimuus,
argumenttien vahvuus ja valmius hylätä omat näkemykset tarpeen niin vaatiessa. Kuinka
kiusallisen usein saammekaan seurata esimerkiksi poliittista tai opillista
väittelyä, jonka osapuolet keskittyvät ainoastaan omaan esiintymiseensä ja
retoriseen pullisteluun kiinnittämättä lainkaan huomiota siihen, millä tavoin
vastapuoli perustelee näkemyksiään. Väittelyn lopputulos on näissä tapauksissa
hyvin varhain ennalta nähtävissä ja kaikille, niin yleisölle kuin väittelyn
osapuolille, olisi parempi ollut jäädä kotiin pohtimaan omaa olemisen
mielekkyyttään.
Hyvät keskustelut tuppaavat usein
väljähtyä argumenttien yhteismitattomuuteen. Yhdet luottavat järkeensä, toiset
tunteeseensa ja kolmannet siihen, mitä päivälehdet kulloinkin asiasta
uutisoivat. Ansiokkaassa väittelyssä argumentit läpivalaistaan tarkan kriittisesti,
jolloin niiden anatomiset rakenteet ja murtumispisteet paljastuvat. Arviot
argumenttien keskinäisestä paremmuudesta tekee kuitenkin lopulta kuulija, jolle
vastuu uskottavuuden arvioinnista lankeaa. Toistuvana ongelmana toki on, miten
lopulta voimme mitata yhden argumentin olevan toista parempi. Tosiasiassa emme
voikaan, ellemme sitoudu jonkinlaisiin kriteereihin pätevästä tiedonhankinnasta
ja asioiden perusteltavuudesta. Todistamisen ja vakuuttamisen taakka voi käydä
monelle ylitsepääsemättömäksi ja turhauttavaksi, jolloin on myös tyydyttävä
joihinkin itsestäänselvyyksiin esimerkiksi kysymyksissä siitä, mitä voimme
lopulta varmuudella tietää. Mielestäni on kuitenkin parempi, että yritämme
tavoitella absoluuttista varmuutta kuin jätämme kaiken yksilön subjektiivisen
arvion varaan, ellemme tahdo päätyä elämään maailmassa, jossa yksikään
argumentti ei ole toista parempi.
Itse tunnustaudun järjen ja tieteellisen
maailmanselittämisen ystäväksi. En jumaloi kumpaakaan, sillä ymmärrän niiden
olevan yhtä lailla haavoittuvaisia auktoriteetteja vastapeluriensa tunteet,
intuitio (”olen vakuuttunut”; ”musta tuntuu siltä”), jumala tai muu kanssa.
Järki on kuitenkin monessa suhteessa minulle se kaikista uskottavin ja
luotettavin tukiranka lähteä rakentamaan kuvaa todellisuudesta. Järki on myös
dynaaminen, kuten tiedekin, ja falsifioitavuusvaatimuksen edessä kumartava
instrumentti. Välillä keskustellessani uskonnoista huomaan, kuinka uskovat ovat
sangen valikoivia omissa perusteluissaan. Heille on esimerkiksi käsittämätöntä
hyväksyä maailmassa olevan muita jumalan kaltaisia, metafyysisiä entiteettejä,
vaikka niiden olemassaolo on täysin vastaavalla tavalla perusteltavissa kuin
näkemykset jonkinlaisten jumaluuksien reaalisuudesta. Jos perustelemme olevaisten
ontologiaa pelkällä uskolla, saamme ajatella tuosta ontologiasta mitä ikinä
haluamme. Riittää kunhan uskomme. Tämä kuitenkaan harvoin käy perusteluksi
mihinkään. Viestini onkin, että jos perustelemme asioita uskolla, on sallittava
vastapelurille samat aseet. Olisihan se perin epäoikeudenmukainen tilanne
kaksintaistelussa ottaa itselleen konetuliaseet ja antaa vastustajalle käteen
puunoksa. Kuinka moni kuitenkaan haluaa esimerkiksi sallia minulle oikeutta
ajatella esimerkiksi moraalista tiukan tunteellisesti. Tällöin voisin todeta
kannibalismin olevan oivallinen elämäntapa, sillä se herättää minussa syviä
mielihyvän tunteita. Tai vastaavasti voisin ajatella huoneessani asustavan
violetin henkiolennon. Et halua sallia minulle tätä oikeutta, sillä sehän on
ennen muuta järjen (myös yleisten terveysnormien ja psykologisten käyttäytymisodotusten
ja ties minkä muun) vastaista.
Kuinka moni asia onkaan lopulta järjen
ratifioima? Toki ei järkikään ole kritiikin ulottumattomissa, mutta sen
suojakilpi vaikuttaa vahvemmalta kuin tunteen tai silkan perstuntuman. Itse
hyväksyn uskonnollisen, ideologisen ja elämänkatsomuksellisen ajattelun
monenkirjavuuden ja pyrin suvaitsevaisuuteen asioissa laajasti. Edellytän
kuitenkin, että kaikensorttista keskustelua, filosofista tai arkista, käydään
rehdisti ja ilman erioikeuksia. Perustelusi eivät ole ainoastaan vahvin aseesi
vaan myös heikoin lenkkisi. Mikäli heikoin lenkkisi on pitävä, olet vahvoilla. Silloin
kun ajattelet olevasi varma jostakin asiasta, olet suurella todennäköisyydellä
kaikkea muuta. Sellainen ihminen, joka esittää asiat kuin vuorelta kansalleen
julistaen, varmana ja kaikentietävänä, on ainoastaan myötähäpeän arvoinen.
Olemme suvaitsemattomia, koska otaksumme
todellisuuden olevan naiivisti sitä, jollaiseksi sen näemme ja kuvittelemme.
Liian usein sorrumme moralisoimaan muita valikoivasti, emmekä halua myöntää
omassa asenteessamme, ja tarkemmin perusteluissamme, olevan jotakin
korjattavaa. Haemme niin yleisestä mielipiteestä, näennäistiedosta,
perinteestä, humalatilasta kuin fyysisyydestämmekin turvaa ja pakenemme lopulta
kyseenalaistamattomien auktoriteettien taakse kurkistelemaan ja huutelemaan
voimantuntoisina solvauksia, joiden uskomme tuottavan tyydyttävän lopputuloksen
ja ratkaisevan keskustelun lopulta eduksemme. Ikään kuin keskustelun
perimmäinen tarkoitus olisi lopulta osoittaa, kuka onkaan oikeassa. Keskustelun
tarkoitus on löytää elämäämme uutta, kypsyä ja kasvaa ja vapautua ”väärästä”
tiedosta. Kyvyttömyys keskustella ja keskittyminen epäjohdonmukaiseen ajatusten
hallitsemattomaan viskelyyn kertoo osaltaan epävarmuudesta. Varmuus kasvaa
siitä, että kuuntelemme aidosti muita ja perinpohjaisesti keskitymme siihen,
mitä ja miten muut meille kertovat. Tämä vaatimus koskee kaikkia
tasapuolisesti. Muutoin jatkamme huutelua emmekä löydä yhteistä kieltä saati
perustaa rakentaa konsensusta välillemme - minkään merkityksellisen suhteen.
Jos ajattelet ruotsalaisten miesten olevan
homoja, thaimaalaisten olevan pienimunaisia, hippityttöjen olevan karvaisia tai
puumanaisten olevan petoja sängyssä, odotan vähintään empiiristä
todistusaineistoa tai jonkin sortin perustelua asiasta. Kuvamateriaalikin käy.
No comments:
Post a Comment