Rauhankasvatusinstituutin palveluksessa
Suomen
rauhankasvatusinstituutti ry on pieni ja sympaattinen kansalaisjärjestö, joka
tekee arvokasta työtä paremman maailmantilan luomiseksi. Olen iloinen
saadessani tehdä työtä sellaisten ihmisten kanssa, jotka ovat motivoituneita
edistämään positiivista asenneilmastoa lapsissa ja nuorissa. Kysymykset
demokratiasta, ihmisoikeuksista, väkivallattomuudesta, tasa-arvosta,
aktiivisesta kansalaisuudesta ja moraalikasvatuksesta ovat olleet itselleni
sekä akateemisen että arkipäiväisen kiinnostuksen kohteena jo pitkään. Nyt
käynnistynyt harjoittelu antaa oivan mahdollisuuden pohtia, olisiko järjestötyö
minulle väylänä mielekäs ammatillinen valinta. Oma harrastuneisuuteni
maailmanpolitiikan, talouden, ympäristötyön, yhteiskuntafilosofian ja globaalin
humanismin parissa on vahvistanut käsitystäni siitä, että järjestötyö voisi
tarjota tilaisuuksia hyvän tekemiseen ja muutoksen ajamiseen. Myös
henkilökohtaisen ammatillisen kasvun näkökulmasta harjoittelu on toiveita
herättävä.
Työni
rauhankasvatusinstituutissa on ensivaikutelman perusteella hyvin itseohjautuvaa
ja antanee tilaa kustomoinnille. Jo ensimmäisen viikon aikana työaikani on ollut
itse määriteltävissä ja työtehtävien teko mukautettavissa omiin vakiintuneisiin
työtapoihini. Tämä väljyys sopii
kaltaiselleni istumatyöntekijälle, joka ei vaivaannu yksitoikkoisesta näyttöpäätetyöstä.
Toki työtehtävät RKI:ssa eivät rajoitu yksinomaan toimistotyöhön, vaan edellyttävät
myös läsnäoloa ihmisten parissa. Ensimmäiset viikkotehtävät ovat käsittäneet
tulevien Educa 2014 -messujen valmistelua ja kirjallisen Kansainväliset
rauhankasvatuksen verkkoaineistot -selvityksen esisuunnittelua. Selvityksessä,
josta muodostuu harjoittelun keskeinen projektityö, paneudun verkossa
julkaistuihin rauhankasvatuksen opetusmateriaaleihin tai materiaalipankkeihin.
Tavoitteena projektissa on löytää RKI:n toimintaan liittyviä tai sitä tukevia materiaalitukisivustoja.
Rauhankasvatus on kansainvälisesti vireää järjestötoimintaa, jota organisoivat
monet eri suuruusluokkien toimijat. Pidän
projektia äärimmäisen hyödyllisenä myös itselleni, sillä tätä kautta saan selvitettyä,
millaista toimintaa rauhankasvatus on kansainvälisesti tarkasteltuna.
Yksi keskeisistä harjoittelulle
antamistani tavoitteista on pyrkiä ymmärtämään, mistä rauhankasvatuksessa ja
rauhantyössä on kysymys. Oma suhtautumiseni esimerkiksi humanitääriseen työhön
on ollut paikoin skeptinen johtuen ongelmista, joita siihen on osoitettavissa.
Auttamistyöllä on monet kasvot, ja siihen liittyvä problematiikka kiinnostaa
minua suuresti. Luen paraikaa kirjallisuutta, joka koskettaa hyvän tekemistä ja
sen valtapoliittisia kytkentöjä ja toivon, että myös käytännöntaso voisi tarjota
minulle uutta lisätietoa ja ihmisten kokemuksia aihepiiristä. Järjestökentällä
vaikuttaa olevan runsaasti väkeä, jolla auttamisen motiivit ovat ilmeiset.
Näiden motiivien lihaksiteko on kuitenkin kaikkea muuta kuin simppeli manööveri.
Kenties keskustelut ihmisten kanssa avartavat näkemyksiäni ja antavat tuleville
pohdinnoille käyttökelpoisia avauksia. Jatkossa olen kiinnostunut perehtymään
kirjallisuuteen, jossa auttamistyötä käsitellään entistä monitahoisemmin.
Rauhankasvatusinstituutti tekee
ennen kaikkea kasvatuspedagogista ponnistelua. Opettajana on kyseenalaistamattoman
tärkeää pohtia omaa rooliaan lasten tietoisuuden laajentamisessa globaaleista
inhimillisen toiminnan ja kanssakäymisen kipupisteistä. Nykyaikana esimerkiksi
globaalikasvatuksen teemat ovat kouluissa marginaalisessa asemassa, vaikka
toivottua – joskin hidasta - muutosta onkin tapahtunut. Muutos on
väistämätöntä, sillä ennustan suurten moraalikysymysten olevan tulevaisuudessa
entistä suuremman huomion alla. Kasvatuksen on reagoitava tapaan, jolla
yhteiskunnat ja sen jäsenet uusintavat vääristynyttä moraalista olemistaan
sukupolvesta toiseen. Se, miten RKI edistää harkittujen ja tarpeellisten
moraalikasvatuksellisten sisältöjen ja ihmisoikeuksia korostavien arvojen istuttamista
kouluihin ja opettajankoulutukseen, on ihailtavaa ja epäilyksettä
kannatettavaa. Työ on päivittäistä
kantaaottamista siihen, kuinka rauhan välittäminen on maailman viesteistä
välttämättömin julkilausua. Myös RKI:n toiminta-ajatus kumpuaa siitä, että sillat
ihmisten välille rakentuvat heidän omasta aloitteestaan ja halusta muuttaa
itseään ja ajatteluaan. Näin sopu ja dialogi myös erilailla ajattelevien ihmisten
ja ihmisyhteisöjen kesken mahdollistuu.
On mielenkiintoista seurata,
mitä kaikkea harjoittelu rauhankasvatuksen parissa tuo tullessaan. Ihmiset
vaikuttavat yhteistyökykyisiltä ja työhönsä omistautuneilta, kuten järjestökentällä
on tapana. Nähtäväksi jää, saanko kasattua itselleni aineksia kokonaan uuden työidentiteetin
luomiseksi vai keräänkö vain lisäosia vanhan rungon päälle.
No comments:
Post a Comment