"Mielemme rakenne houkuttelee meidät helposti kiihkokansallisuuteen, myyttisiin uskonnollisiin käsityksiin, fundamentalismiin ja meitä kaikkia luonnehtivaan ihmisen hybrikseen, minkä takia kykymme tutkia omaa lajiamme kuin muitakin lajeja on pahasti häiriintynyt."
Jussi
Viitala on teoksessaan Älykäs eläin (2011) ottanut keskiöönsä ihmisen ja tämän toiminnan selittämisen yhteydessä
eläinkunnassa eri lajien kesken esiintyviin samankaltaisuuksiin. Ihminen on
eläin, joka poikkeaa ratkaisevilta osin muista lajeista ja on ekologisesti
tällä hetkellä lajeista ylivoimaisessa asemassa, mutta tämä itsessään ei
oikeuta esimerkiksi nostamaan ihmislajia muiden elollisten yläpuolelle tai tee
ihmisestä erityisen älykästä. Viitala pohtii mielenkiintoisella tavalla ihmisen
toiminnan selittäviä evolutiivisia perusteita, lajinkehitystä, aivotoimintaa,
yksilönkehitystä ja monia muita ulottuvuuksia, jotka tulisi ottaa huomioon
yrittäessämme ymmärtää, miksi takerrumme uskonnollisiin uskomuksiin, syrjimme
kanssaihmisiä, asetamme itsemme muun luonnon yläpuolelle, suuntaudumme poliittisesti
ja niin edelleen. Ihmiset eroavat toisistaan sukupuolensa, persoonallisuutensa
ja temperamenttinsa, geeniensä ja elinolosuhteittensa osalta. Kuitenkin ihmisen
toiminnasta voidaan löytää säännönmukaisuuksia ja esittää toimintaa selittäviä
vahvoja teorioita, joiden taustalla ovat usein rinnastukset muuhun
eläinkuntaan.
Jo
Viitalan lähtökohta kirjan kirjoittamiselle on arvostettava; hän haluaa asiaa
tuntematta tulla ymmärtäneeksi, missä suhteissa ihminen on ainutlaatuinen ja
missä suhteissa taas samanlainen luonnon muiden älyllisinä pidettyjen lajien
kanssa. Viitala on eläintieteilijä ja käyttäytymisekologian asiantuntija, jolla
riittää kiinnostusta määritellä ihmisen paikka luonnossa tosiasiat tunnustaen
ja uuden tiedon edessä nöyrtyen. Viitala lähtee liikkeelle siitä, mihin ihmisen
älyllinen ylivertaisuus perustuu. Kyseessä ei ole yksin ihmisen aivojen koko,
aivosolujen määrä, aivojen koko suhteessa muuhun ruumiiseen tai edes aivojen huomattava
poimuttuminen. On selvää ihmisellä olevan runsaasti erilaisia soluja, jotka
toteuttavat tiedonvälityksen eri tehtäviä mahdollistaen monipuolisen ongelmanratkaisun, sosiaalisesti
tarkoituksenmukaisen yhteistoiminnan ja aivoja virikkeellistävän oppimisen. Eläinkunnassa
on kuitenkin monia esimerkkejä lajeista, joiden aivot ovat ihmisten aivoja
suuremmat, poimuttuneet tai vaikkapa hienosyisemmin organisoituneet. Eläinlajien
kognitiivisten kykyjen vähättely on virhe, johon emme milloinkaan saisi
hairahtua. Ihmisen hegemonia voikin perustua puhtaasti muihin seikkoihin kuin
älyllisiin tai aivojen rakenteellisiin ominaisuuksiin. Selvää on, että ihmisen
aivot ovat äärimmäisen kehittyneet ja prosesseiltaan eriytyneet, mutta
vastaavaa esiintyy myös esimerkiksi delfiineillä, valailla ja norsuilla sekä
yllättävää kyllä, monilla linnuilla.
Voidaan
otaksua ihmisen ajattelusta vastaavan erityiset moduulit, jotka ovat
erikoistuneet omiin tehtäviinsä. Tämä palvelee toiminnallista tehokkuutta ja
osaltaan siitä ovat todisteena myös ne yksilöt, joilla jotkin moduulit toimivat
tehostetusti suhteessa muihin moduuleihin. Lisäksi aivot voivat eriyttää
toimintoja tarvittaessa ja jakaa tehtäviä eri osien hoidettavaksi. Aivojen lateraalisuudella
tarkoitetaan aivopuoliskojen (ja aivojen eri osien) välillä vallitsevaa
tehtävänjakoa, johon myös osin esimerkiksi sukupuolten väliset erot ajattelussa
perustuvat. Aivot myös ennustavat jatkuvasti ihmisen toimintaa ja
mahdollistavat näin esiohjelmoidun havaitsemisen ja esimerkiksi jouhevan liikkumisen
ympäristössä. Ihmisen sisäiset päättelyketjut (yhdessä muun muassa tunteiden
kanssa) ohjaavat toimintaamme sekä ratifioivat päätöksemme siitäkin huolimatta,
että todellisuus ei tällaiseen päättelyyn istuisikaan.
Erityisen
mielenkiintoinen on Viitalan kirjassa kuvaus ihmisen autoritaarisuudesta. ”Autoritaarinen
seuraaja on epäitsenäinen ihminen, joka kaipaa vahvaa johtajaa, jonka
esittämiin teeseihin ja johtoon voi alistua.” Autoritaariset ihmiset ovat myös
persoonallisuudenpiirteiltään tavallisimmin sovinnaisia, korostuneen aggressiivisia, ympäröivän maailman uhkaavana kokevia, päättelytaidoissa
verrokkejaan heikompia, itsenäistä ajattelua vähemmän osoittavia ja
kritiikittömämpiä. Nämä tulokset on koostettu useista psykologian
tutkimusartikkeleista. Viitala kertoo myös esimerkin ns. ”maailmanmuutos”-pelistä,
jossa yritettiin johtaa simuloiduissa olosuhteissa valtioita globaalilla
maailmankartalla 40 vuoden ajan. Tulos oli häkellyttävä: kymmenen vuotta pelin
alkamisesta maailmantilan kehitys oli johtanut ydinasevarusteluun, ihmiskunnan liki totaaliseen
kuolemaan ja ympäristön suurimittaisen tuhoutumiseen. Peli keskeytettiin tässä
vaiheessa (?). Uudella yrittämällä autoritaariset pelaajatyypit onnistuivat tappaa
9,5 miljardia ihmistä ja tuhoamaan kaiken elollisen. Hmm. Tälläkin perusteella on
arveluttavaa toivoa republikaaneille menestystä tuleviin vaaleihin.
Autoritaarisilla
ihmisillä oli lisäksi voimakas taipumus kaksinaismoralismiin ja oman ryhmän
etujen korostamiseen muiden kustannuksella: taipumus, joka sotii jopa ihmisen
lajityypillistä altruismia vastaan. Harvalle tullee yllätyksenä, että kaikkein autoritaarisimpia olivat Yhdysvaltain kuuluisan
Raamattu-vyöhykkeen fundamentalistikristityt. Tämän hetken selkein yksittäinen
uhkakuva maailmassa lienee uskonnollisen autoritaarisuuden nousu monessa
maailmankolkassa. USA:ssa näitä fundamentaliskristittyjä on väestöstä liki
neljännes. Evolutiivisesti kyseisellä alueella luonnonvalinta ei suosi
vapaamielisyyttä. Ilmiö ei ole muissakaan maailmankolkissa harvinainen.
Ihmisille
on vaikea hyväksyä sitä, että heidän uskonsa voisi jollakin lailla selittyä geeneillä.
Näin kuitenkin ainakin osittaisesti on pystytty osoittamaan. Ei ole mielestäni yllättävää,
että maailmassa yhä nykyään rationaalinen päättely ja järkisyihin vetoaminen
ovat marginaaliryhmien suosiossa, sillä primitiiviset ja vaistomaiset
ajattelutottumukset ja toimintatavat ovat myös evolutiivisesti tulkittuna hallitsevia.
Tässä yhteydessä suosittelen tutustumaan muun muassa Ilkka Pyysiäinen tai
Pascal Boyerin esityksiin kognitiivisesta uskonnontutkimuksesta. Tiivistetysti heille uskonto edustaa aivojen tuotetta, tietynlaista
päättelyjärjestelmiin tarrautunutta loista, joka jatkaa eloaan osana
inhimillistä tapahtumien ja todellisuuden selittämistä ja tulkintaa. Uskonnolliset uskomukset ovat mekanismeiltaan johdonmukaisia ja luontevia osana niitä tapoja, jolla lähestymme todellisuutta – siitäkin huolimatta, että
todellisuus olisi kyseisten uskomusten kanssa räikeässä ristiriidassa. Viitala tiivistää asian hienosti:
”Tieteellinen
maailmankatsomus on itse asiassa vastoin ihmisluontoa. Ihmisen ylitulkinta
hyväksyy paljon helpommin näkemyksen, että kaikilla ilmiöillä on tekijä kuin esimerkiksi
evoluutioteoriaan opetuksen, että tapaukset vain sattuvat omalla painollaan.
Yksi asia johtaa toiseen, joka on syynä kolmannelle, ja kun ilmiöitä on ääretön
määrä, saavat tapahtumat kaoottiseen luonteen. Tällaisen maailman
epävarmuudessa eläminen on vastoin ihmisluontoa. On helpompaa ripustautua
tuulentupiin kuin kohdata ylivoimaiseksi koettu todellisuus.”
Uskonto
on yksi tyypillisimpiä ihmisen elämänalueita, jossa koemme vaikeuksia hyväksyä
geenien predestinaatiota, kuten hienosti asian voimme ilmaista. Toisin sanoen
siis se, mitä uskonnollisena pidämme ja mihin uskomme, on aivojen ja meissä
perimämme kautta olevien pysyvien piirteiden määräämää. Itse olen koittanut
ajatella uskonnoista kunnioittavasti ja samoin kuin Viitala, nähdä ne
inhimillisen toiminnan ulottuvuutena, joka voi elävöittää ja merkityksellistää
elämäämme. Samanaikaisesti kuitenkin uskon, että ihminen toimii aivojemme ja
evoluution luomin edellytyksin. Täten voimme siis ymmärtää itseämme syvällisemmin tarkastelemalla tarkemmin sitä, millä ehdoin tunnemme, tiedämme ja uskomme. Jos
ymmärrämme niitä periaatteita, jotka toimintaamme loppukädessä ohjaavat ja
hyväksymme yhdessä vapaan tahdon kanssa sen, että emme voi kieltää toimintamme
taustavaikuttimia, sosiaalisia olosuhteita, geenejä, sattuman vaikutusta,
epävarmuutta (ja sen mukanaan tuomaa ahdistusta) ja lajillemme väistämätöntä eläinsukulaisuutta,
voimme synnyttää kertaalleen menetetyn yhteyden luontoon uudestaan. Samalla
tulemme oppineeksi paljon enemmän elämän tarkoituksesta ja sen luonnollisesta
hyvyydestä.
"Mielemme rakenne houkuttelee meidät helposti kiihkokansallisuuteen, myyttisiin uskonnollisiin käsityksiin, fundamentalismiin ja meitä kaikkia luonnehtivaan ihmisen hybrikseen, minkä takia kykymme tutkia omaa lajiamme kuin muitakin lajeja on pahasti häiriintynyt." Meillä on muihin lajeihin verrattuna enemmän yhteisiä kuin erottelevia tekijöitä. Tämä on mielestäni älyllistä osata tunnustaa ja kysyä, mitä tästä tosiasiasta voisimme oppia.
No comments:
Post a Comment