Estetiikka kuuluu ihmisolemukseen
historiallisesti ja antropologisesti. Meillä on primitiivinen ja intensiivinen
kauneudenkaipuu, ja siksi kauniin ja ruman ongelmat ovat askarruttaneet ihmistä
jo pitkään.
"Esteettinen"-sanalla
on akateeminen kaiku, mutta yhtä tärkeä sija sillä on populaarikäytössä.
Esteettinen näkökulma on sitä, että annetaan jollekin oliolle sen sietämä
maksimaalinen esteettinen arvo. Esteettinen merkitsee arvostelua, jolloin lataus
voi olla sekä positiivinen että negatiivinen. Estetiikka on puhtaan myönteisenä
vajavaista: elämä tarvitsee kuolemaa, kaunis rumaa.
Estetiikassa on tärkeää olla
teorian ohella kiinni käytännöllisessä kokemisen maailmassa. "Elämässä
kaunis ja ruma näytetään tai osoitetaan" (Kinnunen 2000, 27). Tutkimalla,
mitä ihmiset ovat kokeneet, saadaan näkyviin esteettisen elämän rikkaus. Näin
ei kuitenkaan ole kaikkien esteetikkojen mielestä tarpeellista tehdä.
Näkökulmia on monia, kuten myös kielipelejä.
Ideologiset kiistat ovat sangen
tavallisia puhuttaessa taiteesta ja taiteen olemuksesta, mutta varsinainen
estetiikka ylittää kaiken teoreettisen. Estetiikka ei olekaan
taidekritiikkiä vaan paljon enemmän. Esteettinen oppineisuus ei välttämättä
edellytä estetiikan oppikirjojen kahlaamista tai taidehistorian tuntemusta.
Tarvitaan kuitenkin taitoja ilmaista ajatuksia, tunteita ja arvostelmia.
Joidenkin mielestä estetiikan
taju tai tunto syntyvät luonnostaan. Joidenkin mukaan siihen tarvitaan
systemaattista opetusta ja oppimista. Varmaa on, että tarvitaan kieltä.
Estetiikassa käytetään käsitteitä, jotka toimivat esteettisen arvion perustana.
Se, onko tosiasiassa kyseessä esteettinen makuarvostelma, jää ilmaisijan
itsensä tietoon. Siitä, kuinka hyvä arvostelma kyseessä kulloinkin on, lienee
väiteltävää.
Estetiikka on siis suurelta osin
sosiaalista. On keskustelemisen arvoista, onko estetiikassa kyse henkilön
sisäisestä mielentilasta vai sosiaalis-kielellisten käytänteiden kautta
tapahtuvasta kanssakäymisestä. Platonille edellistä, Kantille jälkimmäistä.
Ainakin joltakin osin tarvitsemme Kantin sensus communista, ts. yhteisöä, jonka
kanssa aloittaa ja päättää keskustelu - ja siinä välissä kokea kielen ja
tekojen toimintaa, esteettinen elämys. Sosiaalistuminen on estetisoitumista,
esteettisten arvojen ja normien omaksumista, kykyä osata lausua esteettisiä
arvoarvostelmia oikein ja sattuvasti (Kinnunen 2000, 70). Hyvä kansalaisuus on
estetiikkaa ymmärtää, sitä janoavaa.
Esteettinen arvoarvostelma voi
suuntautua kaikkialle todellisuuteen. "Kahvikuppini on kaunis, ovenkahva
ruma". Esteettinen arviointi suuntautuu kuitenkin vain kohteista
tärkeimpiin ja valikoituihin. Yksi tärkeimpiä esteettisen kasvatuksen haasteita
onkin opettaa valikoimaan arvostetut objektit. Tunnemmeko nämä objektit?
Tunteeko kukaan?
Onko estetiikassa sitten
sääntöjä? Säännöt muuttuvat siinä missä totuus säilyy. Kuitenkaan emme voi
totuutta sen karkailematta tavoittaa. Esittäessämme moraaliarvostelmia
tarvitsemme yhtä paljon niin analyysejä kuin intuitiivisia, spontaaneja
reaktioitakin. Kaikenlaiset systeemit vain kahlitsevat estetiikasta iloitsevaa.
Silti niitä rakennetaan, ja halutaan noudatettavan.
Estetiikassa liikumme tietomme ja
käsityskykymme äärillä. Esteettisten elämysten tehtävänä on tuottaa katsojassa
mielihyväntunteita, mutta myös aktivoida ajatteluamme ja suunnata sitä kohti
uusia avaruuksia. Kyse on myös moraalista, ja moraalia säätelevästä
vaikutuksesta.
Rantavedessä kasvoi punainen
lootus, jota rakastin.
Eilen näin sen vielä täydessä
kukassa,
mutta yöllä tuli tuuli, puhalsi
terälehdet veteen.
Lootuksen voi poimia vain
kerran.
Kukka avautuu jälleen ensi
vuonna,
mutta silloinhan taas
suren.
- Po Chü-i
No comments:
Post a Comment