Hiljattain aloin kehitellä
aihetta tulevalle väitöskirjalleni. Sittemmin olen keskustellut aiheesta
läheisten ystävieni kanssa, ja suunnannut katseeni näiden keskustelujen ja oman
pohdintani myötä alueille, jotka koskettavat kriittistä pedagogiikkaa,
sosiologiaa, psykologiaa ja yhteiskuntafilosofiaa. Tänään päädyin lukemaan
tekstiä, joka käsitteli kasvatusfilosofi Paolo Freiren ja filosofi Erich Frommin näkemyksiä ihmisen
vapautumisesta. Kokemus oli puhutteleva.
Sekä Freire että Fromm ottavat
tavoitteekseen yksilön vapautumisen häntä pakottavista kahleista. Freirellä
nämä pakotteet ovat ennen muuta ulkoisia (yhteiskunnallisia), Frommille taas sisäisiä
(psyykkisiä). Fromm puhuu paljon nekrofiilistä, ihmisestä, jota pakottaa
omistamisen ja kontrolloimisen tahto. Tällainen ihminen päätyy tuhoamaan
vastoin hänessä myötäsyntyisesti vaikuttavaa inhimillisyyttä. Biofilia on
edellä mainitun vastakohta. Se suuntautuu elämän säilyttämiseen.
Freire uskoo ihmisessä olevan
myötäsyntyisen inhimillisyyden johtavan lopulta vallankumoukseen. Ratkaisevassa
osassa on myös koulutus, jonka avulla yksilö voi saada
vapautumispyrkimyksilleen tarvittavan vision ja päättäväisyyden. Vapauden pelko
(the Fear of Freedom) on suurin este ihmisen vapautumiselle; vapautumisen
välttämätön edellytys mutta mahdollisuuksientäyteisenä pelottava. Vaikka Freire
vapauden pelko-termiä termiä paljon käyttääkin, sen tosiasiallisena lanseeraajana
voidaan pitää Frommia. Siinä missä Freirelle institutionaaliset vapautumisen
esteet voidaan poistaa suoran vallankumoustoiminnan avulla, Frommille esteet
ovat vaikeammin ohitettavissa, sillä ne ovat syvemmälle ihmisen ajattelussa ja
näin ollen tiedostamattomampia. Fromm kirjoittaa: ”The outer chains have simply been put inside of man. The desires
and thoughts that the suggestive apparatus of society fills him with, chain him
more thoroughly than outer chains. This is so because man can at least be aware
of outer chains but be unaware of inner chains, carrying them with the illusion
that he is free. He can try to overthrow the outer chains, but how can he
rid himself of chains of whose existence he is unaware.”
Molemmat, niin Freire kuin
Frommkin, ihannoivat vapaata subjektia. Freirelle vapautuminen edellyttää
sosiaalista toimintaa, Frommille taas kaiken taustalla on yksilöllinen muutos
ihmisen tietoisuudessa, joka johtaa muutokseen olemisen kaikilla tasoilla. Itse
koen Frommin näkemyksen Freireä syvällisempänä, ja tästä syystä erityisen vetoavana.
Freirekin toki myöntää, että muutoksen tulee olla kokonaisvaltainen. Hänen
mukaansa on tyypillistä, että sorretuista kasvaa itse sortajia, ja vallankumous
sortuu uusintamaan vääristynyttä järjestelmää. Frommkin katsoo, että se
yksinäisyys, autonomia ja vastuu, joka todellisesta vapautumisesta seuraa,
johtaa usein erilaisuuden tunteeseen valtaenemmistön edessä. Harva pystyy tässä
tilanteessa olemaan uskollinen asialleen. Tämä pelko estää monia käymästä
sortoa vastaan. Hän kirjoittaa: ”In our
effort to escape from aloneness and powerlessness, we are ready to get rid of
our individual self either by submission to new forms of authority or by a
compulsive conforming to accepted patterns.”
Kapitalismi on Frommille ideologia,
joka on vapauttanut yksilön luomaan oman elämänpolkunsa, emansipoitumaan ja
luottamaan itseensä. Tämä on kuitenkin johtanut ääritilaan, jossa ihmisen olemista
määrittää olemisen sijaan haluaminen. Henkinen tyhjiö on täytetty
kuluttamisella, jossa muiden ihmisten rooli yksilölle on olla esineitä.
Omistetut asiat päätyvät lopulta omistamaan ihmisen, sillä haluamisen kierre on
loputon, eksistentiaalinen addiktio. Frommin mukaan ihminen tulee menettäneeksi
yhteyden itseensä palvellessaan ulkoisia tarpeita, intohimoja ja mieltymyksiä.
Tämän myötä ihmisistä on tullut pelokkaita ja kyvyttömiä rakastamaan ja
kantamaan huolta itsestään ja muista. Frommille tämä sairaus on psyykkistä
laatua, vaikka se näkyy ulospäin elollisia turmelevana ja patologisoituneena
yhteiskunnallisena elämäntapana.
Fromm näkee sorron itseään
uusintavana, jonka muuttamiseksi koko yksilön psyyken on uudistuttava tai
kasvettava biofiliaa (biophilia; love for humanity and nature,
and independence and freedom) korostavaan, ihmiselle luonnonmukaiseen ajatteluun ja toimintaan. Fromm
ajattelee ihmisen olevan harvoin vapaa todella toteuttamaan itseään; ihmistä
ohjaavat tarpeet ja arvot, jotka järjestelmä on tälle pakkosyöttänyt.
Valinnanvapauskin on tällöin puhtaan näennäinen uskomus. Henkisestä pakkopaidasta
vapautumiseksi tarvitaan kriittistä itsereflektiota ja kasvatusta.
Kasvatus on sekä Frommille että
Freirelle suuri mahdollisuus. Henry Giroux`n hengessä todettuna: ”Teachers
no longer have the option to think outside of the box, to experiment,
be poetic or inspire joy in their students. School has become a form of dead
time, designed to kill the imagination of both teachers and students.” Kasvatuksen tulisikin pyrkiä voimaannuttamaan yksilöitä ja tulemaan tietoiseksi
sorron muodoista, niin ulkoisista kuin sisäisistä. Tämä edellyttää kasvatuksen perusteiden ja käytäntöjen syvää aukiperkaamista.
Työssäni haluaisin pyrkiä
nimenomaan luomaan pedagogisesti osallistavaa ja opetuskäytäntöjä uudistavaa tutkimusta, jossa opettajille ja opiskelijoille
luotaisiin interventioita kehittää tietoisuutta sekä freireläisessä että
frommilaisessa viitekehyksessä.Tässä yhtenä vaihtoehtona voisi olla toimintatutkimus,
jonka avulla luoda sellaisia vapautumisen mekanismeja, jotka inspiroisivat
uuteen ja rikkoisivat vallitsevaa kerskakuluttamisen valheellisuutta, joka on
syvälle juurtunut sekä mieliimme että yhteiskuntiimme. ”Education must help people to understand the psychological hold that oppression
has on their psyche, and it must also help them to develop the ego strength
and wisdom to break that hold and to replace it with care for the self and
hence for others, while raising critical consciousness about oppressive
forces in society. Such an education will go further in allowing
individuals to resolve the fear of freedom and move towards a productive life”.
No comments:
Post a Comment