Tapamme katsoa televisiota rajoittuu
sen viihteellisyydestä nauttimiseen. Myös nuorilla tavat katsoa esimerkiksi televisiosarjoja
ovat katsoakseni sangen yksipuoliset. Haluan nostaa keskusteluun, millä tavoin
populaarikulttuuria voisi tarkastella mahdollisuutena sen uhkien ylikorostamisen
sijaan. Kun katselet televisiosarjaa, mitä havaitset? Millä tavoin syvennyt sen
eri tasoille ja merkityksiin? Myös todellisesta elämästä tiedämme, että
havaintojamme ohjaavat muun muassa aiemmat tiedot ja mielenkiinnon kohteet.
Harvoin osaamme kiinnittää huomiota asioihin, joita pidämme
itsestäänselvyyksinä ja epäolennaisuuksina. Samalla tavoin kiinnitämme televisiota
katsoessamme huomiota vain niihin piirteisiin, joita olemme tottuneet
katsomaan. Jos televisio tarjoaa lähtökohtaisestikin vain viihdettä, emme saa
edes potentiaalisesti hyvistä aineistoista juuri muuta irti. Kirjailija Oscar
Wilden mukaan jokainen kirja kantaa moraalista viestiä, mutta viisaus koskee myös
televisiosarjoja. Jos ja kun tiedämme sen, millaisista elementeistä sarjat
rakentuvat, voimme tehdä katselukokemuksesta syvällisemmän, mieleenpainuvamman
ja entistä kokemuksellisemman. Kaikissa sarjoissa on jotakin hyvää, riippumatta
siitä, millaisia konkreettisia sisältöjä ne välittävät. Kasvattajina tulisi
keskittyä vaalimaan näitä rakenteellisia seikkoja ja auttamaan oppilaita
löytämään uusia keinoja katsella kuvia, kuunnella ääntä ja esimerkiksi liikkua
verkossa.
Muistan itse, kuinka Hong
Kongissa osallistuin elokuvaopintojen peruskurssille, jossa perehdyimme
elokuvan keskeisiin rakenteellisiin tekijöihin. En ole katsonut elokuvia enää
samalla tavoin saatuani kurssin päätökseen. Kurssin myötä opin, että jokainen
elokuva on hyvä tai huono vain suhteessa niihin rakenteellisiin kategorioihin,
joiden kautta elokuvia katsomme ja arvotamme, kiitämme ja palkitsemme. Charlien
enkelit on loistavasti leikattu, Saw taas onnettomasti näytelty. Edellisessä on
surkea käsikirjoitus, jälkimmäisessä taas mainio loppuratkaisu. Tietoisuuteni
elokuvan teosta laajeni tuolla kurssilla, mutta vaikka en edelleenkään osaa
tehdä elokuvia sen paremmin kuin aiemmin, ymmärrän niitä ja osaan katsoa elokuvia
mielestäni tarkemmalla objektiivilla. Makutottumukset tosin tekevät
objektiivisesti arvioinnista vaikeaa, mutta kuinka arvottaa, jos ei edes käsitä
puvustuksen olevan kategoria, jossa onnistutaan tai epäonnistutaan (mikäli tavoitteena
on uskottavuuden tunteen luominen suhteessa reaalitodellisuuteen).
Nuorten televisionkatselu on
nykypäivänä häkellyttävän korkealla tasolla, ajankäytöllisesti mitattuna. On
ilmeistä, että television, pelien, musiikin ja elokuvien demonisoinnissa
taustalla on pelko hallitsemattomuudesta ja kyvyttömyydestä ymmärtää. Sitä mitä
et ymmärrä, sen tuomitset – usein haitalliseksi. Mielestäni on tärkeää nostaa esiin
se, etteivät mediakulttuurin tuotteet ole yksinomaan pahoja. Me vain keskitymme
liiaksi niiden visuaalisiin sisältöihin, tapoihin tuottaa edustuksia
todellisuudesta. Nuorille on erittäin tärkeää näyttää, mistä liikkuva kuva,
musiikkikappale tai vaikkapa sanomalehtikuva koostuu. Tällöin tulemme etäännyttäneeksi
katsojaa todellisuuden näennäisestä ja kaikin tavoin karkeasta representaatiosta,
jota kuva tai ääni aina väistämättä on.
Ajatukseni, jonka mukaan kuva, liikkuva
tai staattinen on osiensa summa, ei ole erityisen omaperäinen. Uskon, että taito
nähdä elokuvat kategorisina rakenteina helpottaa niiden vastaanottoa ja
käsittelyä. Mielestäni olisi varsin hyödyllistä käydä lasten kanssa läpi
elokuvia, pelejä ja tv-sarjoja tavalla, joka pakottaa heidät näkemään ne kerroksellisina
tai osistaan koostuvana konstruktioina. Lasten kanssa tulisi tutkia esimerkiksi
televisiosarjoista niiden eri kategorioita kuten puvustusta, valaistusta, leikkausta,
kuvausta, lavastusta jne. tarkemmalla syynillä, sillä näin vähitellen havaintojärjestelmämme
sopeutuu etsimään ympäristömme kuvatulvasta tietoa analyyttisemmin. Väitän,
että pelit, elokuvat ja teeveesarjat ovat haasteita, ja sellaisina huonoja tai
hyviä.
Se, miksi väkivalta menee nuoren ytimiin, johtuu mielestäni puutteellisista
kyvyistä käsitellä kuvatulvaa (no suprise there). On myös selvää, etteivät populaarikulttuurin
aikaansaannokset ole muuta kuin hedonista mielihyvää tuottavia, jos niiden rakenteita
ei halua, tai ennen muuta osaa, tonkia – halutun merkityksen tai laajemman kokonaisuuden
osalta. Jos kuvat ovat yhtä kuin viihde, on väkivaltaviihde terminä ja huolenaiheena paikkansa ansainnut. Jos taas kuvat ovat katsojalle muutakin kuin viihdettä, ei väkivaltakaan ole kuin yksi kuvaus, jolla määritellä kohdetta tai sen funktiota.
Välillä on mielestäni olennaista
voida esittää esimerkiksi sarjoja katsoessaan tapahtumien olevan ristiriitaisia
aiemmin tapahtuneen kanssa tai kohtauksen olevan epärealistinen. Näin tulemme
vahvistaneeksi toden ja epätoden luonnollista ja välttämätöntä kuilua. Nykyisin
kritisoidaan myös paljon sitä, miksi kuvakulttuuri on ladattu väkivallalla ja
negatiivisilla sisällöillä. Itse koen keskustelun olevan siinä suhteessa
kujalla, että koen sisältöjä merkittävämmäksi asiaksi katsomisen tavat; Mitä konkreettisesti
kuvassa tai kuvavirrassa katsomme? Mihin kiinnitämme huomiomme? Kuinka
suhtaudumme näkemäämme? Entäpä jos jonakin päivänä yhä nuoremmat lapset kykenisivät
jo tunnistaa sarjojen keinotekoisuuden osaamalla keskittää huomionsa niissä
muuhunkin kuin kaikkein ilmeisimpiin sisältöihin? Jopa pelisarja GTAkin olisi
tällöin muutakin kuin raiskauksia, ryöstelyä ja lainkouran välttelyä. Se olisi
mekaniikkaa, tarttuvaa musiikkia, hyvä käsikirjoitus, mainio ajankuva jne. Televisiosarjat
ja videopelit ovat helppoja kohteita kritiikillemme, mutta vika ei ole niissä
katseen kohteina, vaan meissä
katselijoina.
Monille televisiosarjoissa
tärkeää on elämyksellisyys. Yhtä tärkeää mielestäni on taito pitää yllä
tietoista todellisuuksien välistä etäisyyttä. Elämyksellisyys ei synny
yksinomaan siitä, että kokemus on elävän todellisuuden kanssa yhdenmukainen tai
sen kaltainen. Elämyksellisyys on tunne, joka ei tarvitse realismia, vaan mielikuvitusta
ja magiikkaa, kuten lastenkirjailija Roald Dahl olisi asian esittänyt. Tällöin
elämyksellisyyden synnyttääkin tunne siitä, että katsomamme asia on kaikin
tavoin epäuskottava. Realistinenkin
voi kuitenkin olla epäuskottavaa riippuen siitä, millaisena sen kokonaisuus
elementtiensä kautta näyttäytyy. Se, mitä mielikuvitus käsittelee - riippumatta
siitä, mikä sen sisältö on – on tietoisen kaukana todellisuudesta. Edes
inhorealismi ei käy inhottavaksi, kun mieli on virittynyt katsomaansa kohdetta
analyyttisesti, valmiina purkamaan sen osiinsa, riisumaan sen aseistaan niin
sanotusti. Itse saatan katsoa elokuvia ja todeta, olipas se todentuntuinen.
Totta se ei kuitenkaan ollut.
Sama vaatimus koskee mielestäni
todellisuutta laajemmin. Jos ja kun maailma ympärillämme on kokonaisuus, on se
sitä helpompi kohdata mitä paremmin ymmärrän sen olevan yhtäältä tätä,
toisaalta sitä. Voin arvioida yhden ja saman maailman olevan luonnoltaan
kaunis, ihmisiltään arveluttava ja jumaliltaan tyhjä. Maailma ei kuitenkaan ole
yksinomaan paha eikä yksinomaan hyvä. Se, mistä löydän hyvyyttä, mistä liioin
pahuutta riippuu siitä, miten maailmaa katselen ja miten sen kohtaan. Aikuisen
tehtäväksi jää opettaa lapselle avarakatseisuus taitona katsella maailmaa – ja sen
kuvia.
No comments:
Post a Comment